Adhd:n voimalla! Seitsemän vinkkiä nuoren tukijoukoille
Nuoruusiässä saatu adhd-diagnoosi ei ole maailmanloppu. Se ei ole syy lopettaa yrittämästä koulussa tai sen ulkopuolella tai kehotus vanhemmille luovuttaa ja nostaa käsiä pystyyn.
Adhd voi sen sijaan selittää nuoren kokemia haasteita kavereiden kanssa, impulsiivista käyttäytymistä, aloittamisen vaikeutta kotona ja koulussa tai auktoriteettien vastustamista. Diagnoosi voi myös lisätä ymmärrystä ja olla kaikille helpotus, mutta siinä nuori tarvitsee vanhempiensa ja muiden tukijoukkojen apua.
Tunnista haasteet
Adhd voi näyttäytyä monin eri tavoin, ja etenkin tyttöjen kohdalla se voi myös jäädä tunnistamatta. Adhd voi yhtä lailla olla jatkuvaa puhetta kuin omiin ajatuksiin jumiutumista. Se voi näkyä vaikeutena istua paikoillaan tai vaikeutena lopettaa kiinnostava tekeminen.
Adhd voi näyttäytyä käyttäytymisen haasteina koulussa tai käyttäytymisen haasteina koulupäivän jälkeen. Toisinaan adhd-oireinen voi koulussa käyttäytyä mallikkaasti ja pinnistellä itsensä äärirajoille, jolloin kuormitus ja väsymys purkautuvatkin vasta kotiin tullessa.
Ymmärrä erilaisuus
Adhd-oireet ja kokemus niiden aiheuttamista haitoista arjessa ovat hyvin yksilöllisiä, eikä niitä kannata arvottaa tai väheksyä. Se mikä toisen kohdalla näyttää lievältä oireilulta, voi toisesta tuntua vaikealta.
Vanhempien kokemus nuoren haasteiden kanssa pärjäämisestä on myös hyvin subjektiivista ja tilannekohtaista. Toisille negatiiviset Wilma-merkinnät aiheuttavat suurta stressiä, toisille ne taas ovat muiden haasteiden ohella se pienin murhe.
Hyväksy adhd
Adhd-oireet muuttuvat kasvun ja kehityksen myötä, ja niiden kanssa pärjäämistä voi harjoitella. Adhd-oireiluun on saatavilla monenlaista apua, tukea ja valmennusta, mutta ensin täytyy ymmärtää ja hyväksyä avun tarve.
On tärkeää huomata, että myös vanhemmat voivat tarvita apua omien ajatusten ja tunteiden kanssa. Koska adhd on niin vahvasti perinnöllinen, tunnistavat monet vanhemmat lastensa oireilusta myös itsensä.
Etsi motivaatio
Uusien taitojen harjoittelu vaatii motivaatiota. Jatkuva myöhästely koulusta ei muutu negatiivisilla Wilma-merkinnöillä. Sen sijaan se voi muuttua, jos ajoissa oleminen huomataan ja sitä aletaan systemaattisesti palkita.
Selvitä mikä on nuorelle tärkeää ja mikä motivoisi yrittämään, ja sopikaa yhdessä palkkiosta. Huomaa, että kynnys palkkioon on pidettävä matalalla ja palkkiot nopeasti saavutettavina.
Auta uusien taitojen harjoittelussa
Kun tietää mihin suuntaan on menossa, on helpompi harjoitella siihen tarvittavia taitoja. Jos haaveissa siintää muutto opiskelija-asuntolaan, voi pyykinpesu, junalla matkustaminen ja rahankäytön harjoittelu alkaa tuntua yllättävän mielekkäältä.
Liitä uusien taitojen harjoittelu nuorelle tärkeisiin asioihin ja konkreettisiin tavoitteisiin. Pidä harjoittelun tahti rauhallisena ja anna siihen riittävästi aikaa ja tukea. Älä vaadi liikaa.
Ole rauhassa pihalla
Luonto rauhoittaa ja palauttaa stressistä ja kuormituksesta. Kun ajatuksia ja tekemistä on liikaa, voisiko silloin laittaa kännykän äänettömälle ja kokeilla rauhoittumista metsässä kävellen tai riippumatossa taivasta katsellen?
Auta nuorta harjoittelemaan palautumista ja taukojen pitämistä myös omalla esimerkillä. Tarvitseeko aina suorittaa ja olla tehokas? Voisiko lepo ja rentoutuminen olla hyväksi koko perheelle?
Ota apua vastaan
Adhd on yleinen haaste, eikä sen kanssa tarvitse pärjätä yksin. Toisille vertaistuki on parasta apua, toiset taas haluavat käsitellä asiaa jonkun ammattilaisen kanssa. Joskus asioita voi myös haluta pohtia ihan itse ja kaikessa rauhassa.
Lisää ideoita löydät tehtäviä ja taitoharjoittelua painottavasta Nuoren adhd-oppaasta, joka on tehty yhteistyössä ADHD-liiton kanssa ja julkaistu huhtikuussa 2023!
Adhd ei ole tekosyy haasteille vaan selitys niille. Se voi myös olla mieletön voima ja mahdollisuus.
Katso lisätietoja Nuoren adhd-oppaasta