Arjen rytmit ja aikataulut haltuun
Arjen tutut rutiinit ja selkeät toimintatavat tuovat ennakoitavuutta lapsiperheiden arkeen. Rutiinit luovat myös turvallisuutta.
Päivän toimintojen visualisointi, esimerkiksi kuvien tai muiden puhetta tukevien keinojen avulla, helpottaa lapsen toimintaa arjen vaihtuvissa tilanteissa.
Kuvitettu viikko-ohjelma auttaa lasta hahmottamaan, muistamaan ja ennakoimaan viikon tapahtumia. Viikko-ohjelman teossa voi hyödyntää esimerkiksi omia valokuvia, itse piirrettyjä kuvia tai käyttää kuvaohjelmien valmiita kuvia.
Ohjelmaan voidaan merkitä toistuvat tapahtumat, kuten päiväkotipäivät ja harrastukset sekä tekemiset, jotka poikkeavat tavallisesta arjesta. Viikon tai tulevan päivän kulku on hyvä käydä yhdessä läpi esimerkiksi edeltävänä päivänä ja palata ohjelmaan aina tarpeen mukaan.
Ennakointi auttaa lasta selviytymään myös silloin, kun ohjelmassa on normaalista poikkeavia tapahtumia tai tilanteita. Uuteen tilanteeseen valmistautumista voi helpottaa katsomalla yhdessä esimerkiksi valokuvia paikasta, johon mennään tai piirtää lapselle vaihe vaiheelta, mitä uudessa tilanteessa tapahtuu.
Kuvitetun kalenterin avulla voidaan myös kerrata yhdessä lapsen kanssa aiemmin tapahtuneita asioita ja tapahtumia. Kalenteriin voi piirtää jälkikäteen kuvia tai lisätä esimerkiksi pääsylippuja tai muita muistoja menneistä tapahtumista.
Varaa aikaa siirtymätilanteisiin
Lapselle ajan hahmottaminen on vielä vaikeaa. Siirtymätilanteet, joissa siirrytään tekemisestä toiseen, kuten leikin lopettaminen, ulos lähteminen tai nukkumaan meneminen, voivat aiheuttaa lapsessa vastustelua, jos ne tulevat hänelle yllätyksinä.
Lapsi tarvitseekin usein aikuisen apua ajankulun huomaamisessa ja siirtymään ennakoimisessa. Siirtymien sanoittaminen visuaalisia keinoja apuna käyttäen helpottaa lasta ymmärtämään, mitä tapahtuu ja mitä häneltä vaaditaan.
Siirtymätilanteisiin on hyvä myös varata tarpeeksi aikaa, jotta lapsen on mahdollista valmistautua niihin. Esimerkiksi aamutoimien kuvittaminen vaihe vaiheelta auttaa lasta hahmottamaan, mitä aamun aikana tapahtuu ja missä järjestyksessä.
Kuvitettuja ohjeita laadittaessa on tärkeää antaa lapselle itselleen mahdollisuuksia valita ja vaikuttaa siihen, missä järjestyksessä esimerkiksi aamutoimet suoritetaan. Lapsi voi päättää, syökö hän aamupalan ennen vai jälkeen päivävaatteiden pukemisen.
Kun kuvan osoittama toiminto on tehty, voi kuvan kääntää piiloon tai ottaa pois. Tekemiseen käytettävä aika on myös hyvä havainnollistaa lapselle esimerkiksi ajastinsovellusta apuna käyttäen.
Tuttu päiväohjelma auttaa
Tavallisessa arjessa käytetään paljon erilaisia aikaan viittaavia käsitteitä. Pienenkin lapsen kanssa voidaan yhdessä tutkailla kalenteria. Viikko- ja päiväohjelman yhteydessä tulevat tutuksi niin viikonpäivät kuin vuorokauden- ja kellonajat.
Lapsi hahmottaa aikaa tuttujen arkirutiinien kautta. Heräämme tiettyyn vuorokaudenaikaan, lähdemme päiväkotiin sovittuun kellonaikaan, ja ruokailutkin tapahtuvat usein päivästä toiseen samoina kellonaikoina. Näin ne tulevat osaksi jokapäiväistä arkea.