Korkeakoulu kuuluu kaikenlaisille oppijoille
”Oppilaitoksissa työskentelee opintopsykologeja, koulutussuunnittelijoita ja opintokuraattoreita. YTHS:stä voi hakea terveydenhuollon palveluita. Kaikkia näitä kannattaa hyödyntää.”
Myös kolmas sektori tarjoaa tukea. Eri puolilla Suomea toimii esimerkiksi 23 Klubitaloa, joissa on saatavilla vertaistukea ja yksilöllistä ohjausta.
Opiskelun haasteiden ylittämisestä palkintona on lopulta valmistuminen omalta tuntuvaan ammattiin. Monenlaisten oppijoiden saaminen mukaan työelämään on sekä yksilön että yhteiskunnan etu.
”Kun ihmiset saavat omat supervoimansa käyttöön, paljastuu aivan huipputyyppejä”, Atte Rimppi sanoo.
”Yhdenkin opettajan tuki vie eteenpäin”
Anni Areniuksen tie nykyisiin sosionomiopintoihin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun on kulkenut monien vaiheiden kautta.
Adhd:tä hänellä alettiin epäillä ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, mutta diagnoosin saamiseen meni vielä useita vuosia. Jälkikäteen Anni on tajunnut, että adhd aiheutti hankaluuksia jo päiväkodissa ja peruskoulussa.
”Keskittyminen on ollut aina vaikeaa. Yläkoulussa sitten jo lintsasinkin paljon.”
Annin ensimmäinen koulutus oli media-assistentin tutkinto, mutta alalta oli vaikea löytää töitä. Henkilökohtaisena avustajana ja järjestöavustajana työskennellessään hän huomasi soveltuvansa tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaamiseen. Sosiaaliala alkoi kiinnostaa.
”Kävin kokeilemassa ammattikorkeakoulun pääsykokeissa. Mutta tajusin heti, että matematiikan osioiden suorittamiseen minulla ei ole mitään mahdollisuuksia. Valitsin sitten toisen tien.”
Anni osallistui niin kutsuttuihin polkuopintoihin, jotka ovat vaihtoehtoinen reitti ammattikorkeakouluun. Jos kurssit avoimen korkeakoulun puolella sujuvat riittävän hyvin, varsinaiseksi opiskelijaksi on mahdollista päästä ilman pääsykokeisiin osallistumista.
Lopulta Anni sai paikan tutkinto-opiskelijana tammikuussa 2021.
Hankalat digialustat
Opiskelun alkua ovat leimanneet erilaiset koronasta johtuvat etäjärjestelyt. Lähiopetuksessa Anni on ollut ensimmäisen kerran vasta kuluneena syksynä.
Opintojen arjessa pulmia ovat aiheuttaneet muun muassa erilaiset monimutkaiset digitaaliset kurssialustat.
”Joka kurssilla tieto esimerkiksi suorittamistavoista pitää osata kaivaa eri paikasta. Jonkinlainen yhtenäinen järjestelmä helpottaisi asioita kovasti”, Anni sanoo.
Adhd:n vaikutus on hänen mukaansa tuntunut esimerkiksi siinä, että kurssien lopputöiden jättäminen aikataulussa on ollut vaikeaa. Joillekin kursseille Anni on tämän vuoksi osallistunut jo useita kertoja.
Aluksi pyynnöt tuesta eivät tuntuneet tehoavan, mutta viimein apua on löytynyt.
”Yksi ihana opettaja otti asiani tosissaan. Hän tsemppasi ja räätälöi minulle oman tavan suorittaa hänen vetämänsä kurssi loppuun. Hän myös antoi yhteystiedot oppilaitoksemme erityisopettajalle”, Anni kertoo.
Haasteita huolimatta haaveissa on sosionomiksi valmistuminen. ”Uskon, että minulla on paljon annettavaa.”
Kuvat: Pexels