Etusivu
LeKe-maskotit Pupu ja Siili nurmikolla.
Kuva: Päivi Moisio

LeKe-ohjelmasta tukea ylivilkkaiden lasten perheille

Sini Teivaanmäki
Sini Teivaanmäki
12.5.2023 Lapsuus

Itsesäätely on keskeinen elämän ydintaito, jonka haasteisiin on tärkeä puuttua mahdollisimman varhain. Leikitään ja keskitytään (LeKe) -ohjelmasta on tutkitusti apua lapsille, ja myös vanhemmat ja ammattilaiset ovat kokeneet ohjelman hyvänä.

Huomio toiminnanohjaukseen

Huoli lasten ylivilkkaudesta, impulsiivisuudesta ja tarkkaamattomuudesta on yleinen alle kouluikäisten lasten vanhemmilla. Vaikeudet näkyvät lapsen arjessa esimerkiksi haasteina keskittyä leikkeihin, suorittaa asioita loppuun, kuunnella ja noudattaa ohjeita sekä pysyä tilanteen vaatiessa paikoillaan ja hiljaa.

Osaltaan itsesäätelyn haasteet ovat normaali osa pienten lasten elämää, mutta joskus ne saattavat kuormittaa vanhempia huomattavasti tai hankaloittaa lapsen elämää, esimerkiksi sosiaalisia suhteita tai uusien taitojen oppimista. Mahdollisimman varhainen tuki on tällöin tärkeää, jotta vaikeudet eivät pääse kasaantumaan.

Yksi keino auttaa vilkkaita lapsia ja heidän perheitään kohti sujuvampaa arkea on tukea lasten toiminnanohjausta. Toiminnanohjauksella tarkoitetaan kognitiivisia taitoja, esimerkiksi inhibitiota (reaktioiden hillitseminen) ja työmuistia (asioiden mielessä pitäminen ja työstäminen), joiden avulla oman käyttäytymisen, ajattelun ja tunteiden säätely, siis itsesäätely, mahdollistuu.

Toiminnanohjauksen taidot ovat vahvassa kehityksessä 3–5-vuotiailla lapsilla, minkä takia kyseinen ikäkausi onkin oiva hetki tukea lasten itsesäätelyä ja sen kautta arjen sujumista.

Leikitään ja keskitytään -hanke Suomessa

Vuonna 2017–2019 Niilo Mäki Instituutissa toteutetussa Leikitään ja keskitytään (LeKe) -hankkeessa kehitettiin ja tutkittiin matalan kynnyksen ohjelmaa, jonka tarkoituksena on 3–5-vuotiaiden lasten itsesäätelyn tukeminen. Alun perin ohjelma on peräisin Uudesta-Seelannista, jossa se tunnetaan nimellä ENGAGE.

LeKe-ohjelman ytimessä on vanhemman ja lapsen yhteinen päivittäinen leikki, jossa vanhempi tukee lapsen toiminnanohjauksen taitoja. Kahdeksan viikkoa kestävään toimintaan kuuluu myös vanhempien ja lasten viikoittaiset ryhmäkerrat, joissa vanhemmat saavat tukea kotona leikkimiseen ja lapset oppivat uusia leikkejä.

Ohjelman leikit ovat pääosin tuttuja, esimerkiksi Kapteeni käskee, erilaiset muistipelit ja rentoutusleikit. Kun vanhempi leikkii lapsen kanssa tätä ohjaten ja kannustaen, harjoittelee lapsi kuin huomaamattaan toiminnanohjauksen keskeisiä taitoja ilman arjen tuomia paineita.

Tähänastiset tutkimukset ovat osoittaneet LeKe-toiminnan olevan vaikuttavaa. Sekä Uudessa-Seelannissa että Suomessa tehdyissä tutkimuksissa todettiin, että LeKe-ohjelma on tehokas tapa vähentää lasten ylivilkkautta, tarkkaamattomuutta sekä aggressiivista käyttäytymistä. Myönteiset vaikutukset näkyivät kotona, mutta päiväkodin arvioihin asti vaikutukset eivät kantautuneet.

Suomen tutkimuksessa vanhemmat myös arvioivat lasten toimintakyvyn kotona parantuneen: lapsilla oli vähemmän hankaluuksia yleisissä kodin tilanteissa, kuten yksin leikkiessään tai ruokailussa. Vanhemmat myös arvioivat LeKe-toiminnan varsin hyväksyttäväksi, ja lisäksi matala keskeyttämisprosentti (8 %) sekä vahva menetelmäuskollisuus kertoivat siitä, että LeKe oli vanhemmille toteuttamiskelpoinen.

Taitoja lapsille ja vanhemmille, työväline ammattilaisille

Varsinaisen tutkimuksen lisäksi LeKe-hankkeessa kerättiin myös vanhempien palautteita, jotka avasivat hyvin sitä, minkälaista hyötyä vanhemmat kokivat saaneensa LeKe-toiminnasta. Usein mainittiin, että LeKe-toiminta lisäsi myönteistä vuorovaikutusta, ja ylipäätään lisääntynyt yhdessäolo koettiin itsessään arvokkaana.

Palautteissa vanhemmat kokivat saaneensa myös itse uusia taitoja liittyen lapsen ohjaamiseen. Vanhemmat raportoivat oppineensa näkemään lastaan hieman eri tavalla: itsesäätely nähtiin enenevässä määrin kehittyvänä taitona, jonka kehittymiseen vanhempi voi tavallisissa arkisissa tilanteissa omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Hankkeen jälkeen LeKe-ohjelmasta on järjestetty kaksi pilottikoulutusta, joiden kautta LeKe-ohjelmaa on jo päästy toteuttamaan useissa kunnissa ympäri Suomea.

Niin hankkeen aikana kuin hankkeen jälkeenkin toimintaa toteuttaneet sote- ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat kokeneet LeKe-ohjelman varsin hyväksyttäväksi menetelmäksi sekä kevyeksi ja helpoksi toteuttaa. LeKe-toiminnan keskeinen idea on yksinkertainen, minkä ansiosta uutta materiaalia tai periaatteita ei ole omaksuttavaksi paljon. Selkeä käsikirja ja valmiit materiaalit ovat saaneet ammattilaisilta kiitosta.

Sote-uudistuksen myötä LeKe-ohjelma on koettu hyväksi lisäksi ennaltaehkäisevien menetelmien joukkoon. LeKe-ohjelmaan osallistuminen ei vaadi diagnooseja tai tutkimusprosesseja, vaan se sopii hyvin perheille, joissa huoli on vasta herännyt. Yhdessä leikkiminen tarjoaa konkreettisen perustan, johon vanhemmuuteen liittyviä havaintoja ja oivalluksia on vanhempien kanssa hyvä ja helppo ankkuroida.

Lisätietoja Leikitään ja keskitytään -hankkeesta

Lähteet

Healey, D., & Healey, M. (2019). Randomized Controlled Trial comparing the effectiveness of structured-play (ENGAGE) and behavior management (TRIPLE P) in reducing problem behaviors in preschoolers. Scientific reports, 9(1), 1–9.

Klenberg, L., Teivaanmäki, S., Närhi, V., Kiuru, N. & Healey, D. (2023). Effectiveness of ENGAGE in reducing difficulties in everyday executive functions among Finnish preschoolers: a randomized controlled trial. Child Neuropsychology, 1–21.