Etusivu
Tyttö nojaa käteensä, istuu pulpetissaan ja katsoo poispäin sivulleen. Toinen opiskelija keskittyy tehtäväänsä.
Kuva: Pexels

Motivaatio hukassa

Erja Sandberg
7.10.2022 Kysy meiltä

15-vuotiaalla tyttärelläni on adhd. Hän on aikaisemmin käynyt mielellään koulua, ja koulu on sujunut häneltä hyvin. Yhdeksännen luokan alussa hänen on kuitenkin ollut vaikea motivoitua koulunkäyntiin. Miten voisin vanhempana auttaa tytärtämme löytämään uudestaan opiskelumotivaation?

Opiskelumotivaatio vahvistuu silloin, kun tyttäresi kokee koulunkäynnin olevan mielekästä ja merkityksellistä itselleen esimerkiksi tulevaisuutta varten. Koululla on tällöin elämässä jokin tarkoitus kohti omia haaveita ja unelmia. Yhdeksännen luokan opiskelu on ponnahduslauta jatkoon. Sisäistä motivaatiota ei voi suoraan annostella kotijoukoilta, vaan tyttäresi tulee pohtia itse tätä merkitystä.

Välillä merkityksellisyyden kirkastaminen voi kestää hetken. Voit toki antaa ajatuksenaiheita koulun roolista tyttären elämässä. Vanhempana voisit käydä keskustelua koulussa annettavan tiedon merkityksestä jatko-opiskeluihin ja keväällä koittavaan yhteishakuun ja sitä kautta omannäköisen uran tavoitteluun. Ehkä voisit vinkata häntä käymään myös koulun oppilaanohjaajan luona tarkemmin pohtimassa jatkomahdollisuuksia.

Koulussa viihtyminen ja siellä myönteisten kokemuksien saaminen vaikuttaa myös vahvistavasti motivaatioon. Miten tyttäresi kohdataan ja huomioidaan koulussa? Onko hänellä siellä kavereita? Toimiiko hän siellä myös itse myönteisesti toisia kohtaan? Saako hän koulussa onnistumisen kokemuksia? Onko hänelle tarjottu riittävästi tukitoimia? Onko erityisopettaja vahvasti mukana koulun tukijoukoissa? Miten hän itse tiedostaa vahvuutensa opiskeluunsa? Kokeeko hän kuuluvansa tärkeänä osana kouluyhteisöön?

Esimerkiksi näillä kysymyksillä kannattaa kuulostella ja keskustella siitä, millaista koulunkäynti on hänen näkökulmastaan. Ysiluokka kuluu nopeasti, ja nyt on hyvä aika pohtia siitä eteenpäin jatkoa.

Iloa syksyyn!