Sanattomat kommunikaatiokeinot auttavat päiväkodin arjessa
Tukiviittomia ja irtokuvia
Päiväkotien arjessa oli aiemminkin käytetty paljon kuvia, mutta lähinnä toiminnan ohjaamisessa, kuten leikin valinnassa ja pukemistilanteissa. Nyt kuvia käytetään enemmän myös kommunikoinnin tukemisessa.
”Kun satukirja on luettu, lapsi on saanut sen jälkeen kuvien avulla kertoa, keitä tarinassa oli ja mitä tapahtui. Irtokuvat avainhenkilöistä ja paikoista ovat todella hyviä, kun kerronta ja muistista hakeminen on vaikeaa”, vinkkaa Kurri.
Vaihtoehtoiset kommunikaatiokeinot ovat erityisesti heitä varten, joille sanat eivät jätä vahvaa muistijälkeä.
Kaikki lapset kuitenkin hyötyvät niiden käyttämisestä: keinot tuovat toiminnallisuutta sekä vetoavat erilaisiin oppimisen kanaviin ja aisteihin. Esimerkiksi yhteisissä toimintahetkissä laulun sanojen viittominen opettaa kaikille lapsille jäljittelyn taitoa.
”Käytän viittomista aamupiireissä, lauluhetkissä tai vaikka meluisassa eteisessä. Visuaalinen tuki auttaa lasta keskittymään paremmin ja reagoimaan asiaan. Viitottu puhe näkyy ja kuuluu samanaikaisesti, ja tällainen viesti on vahvempi kuin pelkkä puhe. Saatan vaikka viittoa ohjeen, että missä kenkäsi ovat”, sanoo Kurri.
Puhetta tukevien keinojen tavoitteena on aktivoida lasta kommunikoimaan ja antaa keinoja itseilmaisuun. On tärkeää, että lapsi, joka ei voi tuottaa puhetta, pystyy kertomaan omia toiveitaan ja tarpeitaan sanattomasti päiväkodissa, esimerkiksi kuvatauluja osoittamalla.
”Olemme tehneet vaihtoehtoisten kommunikaatiokeinojen käyttöä tavalliseksi. Sekä aikuisia että lapsia hyödyttää, kun puheen rinnalla kulkee vaikkapa eläimiin liittyvät tukiviittomat. Lapsista on ihmeellisen hauskaa opetella niitä”, rohkaisee Aittokallio.
Kuvat: Aino-Maija Aittokallio